Lite kort om Ultra Motors
Ultra Motors verksamhet sträcker sig tillbaka till mitten av 1980-talet då Tomas Stenlund startade upp en liten verkstad i lokaler utanför Södertälje. Från början var det mer eller mindre en hobbyverksamhet som bedrevs men vart efter åren har gått så har verksamheten och lokaler växt och utvecklats till en toppmodern högteknologisk motorteknisk verkstad.
Tomas hade stort intresse i banracing varför verksamheten drogs åt det hållet. I slutet av 80-talet så rönte företaget stora framgångar i Lady Lancia Cup och Tomas byggde både motorer och bilar åt flertalet av de kvinnliga förarna i toppskiktet i serien.
Åren 1990-91 drev Tomas ett Formel 3-team med stor framgång på banorna runt om i Norden, idel topp tre placeringar blev facit under de två säsongerna.
I början på 90-talet så byggde Tomas motorer åt ett flertal förare i Formel Ford 1600 vilket resulterade i segrar i både SM, NM och EM.
I slutet av 90-talet var det STCC som gällde, först ett eget team, med en
Alfa Romeo 155 för att senare driva Jan Brunstedts Opel Vectrateam. 2001 inleddes ett samarbete med Flash Engineering om att sköta om Volvos motorer i STCC. Samarbetet resulterade i en totalseger 2002 i märkesmästerskapet mycket tack vare motorernas snabbhet och tillförlitlighet…
Sommaren 2001 gjordes ett stort steg i Ultra Motors utveckling då ytterligare tre personer anställdes och en hel del nyinvesteringar i maskinparken gjordes. Två av dom nyanställda kom i från Forssbergs Maskinservice, en välkänd motorrenoveringsfirma i Södertälje med stor erfarenhet av tävlingsmotorer, främst rally- och VW-motorer. Den tredje personen anställdes för att hålla ordning på kontorsarbetet mm. I och med denna resursökning, både vad det gäller personal och maskiner, så har Ultra Motors tagit steget upp till att bli en av få motorrenoveringsfirmor i Sverige som klarar av att göra de allra flesta motorjobb “in the house” utan att behöva anlita externa underleverantörer.
– “Det är en stor fördel att kunna ha kontroll på alla delmoment själv när det gäller motorbyggen”, säger
Tomas, inte utan en smula stolthet i rösten.
För ett antal år sedan arbetade vi med ett stort projekt tillsammans med Ford Motorsport/Olsbergs MSE där vi stod för utvecklingsarbetet och tillverkningen av motorerna. Vi har bla. utvecklat och byggt ett 30-tal motorer för ”Ford Flexifuel Cup”, en rallyklass där alla kör med Ford Fiesta och använder sig av miljöbränslet E85. Vårt utvecklingsarbete har även resuterat i att vi även byggt motorer för Rallycrossens ”värstingklass” Div1 i SM och EM. Motorn baseras på en Ford Fiesta-motor som i standardutförande lämnar 150 Hk men som efter hundratals timmar av bearbetning, ombyggnad och utveckling av oss lämnar närmare 600 Hk.
Till 2009 tog vi fram en specialversion av motorn som användes vid den världsberömda tävlingen ”Pikes Peak” i USA, den versionen lämnar ytterligare några hundra Hk mer. En av förarna var den flerfaldiga Rallyvärldsmästaren Markus Grönholm
Förutom att bygga och bearbeta motorer och motordelar till bilar, entreprenadmaskiner och
industrimaskiner så gör Ultra Motors även en del maskinbearbetning och prototyptillverkning
åt företag som Saab Automobile, Alfa Laval, Volvo Aerospace, etc.
Inga uppdrag är för små eller för stora för Ultra Motors. Det finns en komplett maskinpark för att både renovera och utveckla motorer för både små och stora kunder. Maskinparken består av bla svarvar & fräsar både manuella och datorstyrda NC-maskiner, planfräs, kamaxelslip, vevaxelslip och balanseringsmaskin för vevaxlar. Vidare finns det cylinderborr, henings- och lineheningsmaskin, Centronic ventilsätesfräs och en avancerad mätmaskin. Företaget har även investerat i avancerade dataprogram för tex. CAD/CAM/CAE.
Dessutom så har Ultra Motors en nybyggd testanläggning, med ett avancerat mätsystem,
för provkörning av motorer. Förutom att mäta effekt och ett antal andra värden så kan cylindertrycket i motorn mätas under körning. Allt för att uppnå ett så optimalt resultat som möjligt vad det gäller motorutveckling.